HISTORISCHE VERENIGING IJSSELHAM
JAARVERSLAG 2024
De Historische Vereniging IJsselham is opgericht in 1992 en heeft als doel de geschiedenis van de voormalige gemeente IJsselham te bewaren en levendig te houden. De Vereniging beschikt over een eigen -gehuurde- ruimte, het Historisch Centrum IJsselham, Hoofdstraat 23a te Oldemarkt.Het Historisch Centrum huisvest de collectie van de Vereniging: documenten, voorwerpen en boeken. Daarnaast is er een expositieruimte en een werkkamer met computers en printers..De Vereniging organiseert exposities, excursies en lezingen. Er zijn een aantal werkgroepen, die zich op verschillende gebieden bezighouden met onderzoek en archivering.De Silehammer -het orgaan van de Vereniging-, komt viermaal per jaar uit en wordt verspreid onder de leden en een aantal verwante organisaties. Daarnaast is er een website, een Facebookpagina en worden leden per mail geïnformeerd.Sinds 2023 wordt samenwerking gezocht met andere verenigingen, om kosten te besparen en een groter publiek te bereiken. Dit heeft tot nu toe geresulteerd in het organiseren van lezingen samen met de Historische vereniging Steenwijk e.o.
In 2024 vonden de volgende activiteiten plaats:
-van 9 december 2023 tot medio mei 2024 expositie over Baarlo, Scheerwolde, Muggenbeet en 't Nederland, in het Historisch Centrum IJsselham.
-27 februari algemene ledenvergadering in Dalzicht Oldemarkt, na de vergadering een presentatie van natuurfotograaf Wieja van der Kamp.
-19 maart lezing van Mandy van Dijk over Duivelseiland, in Dalzicht Oldemarkt.
-3 april ruilbeurs stickers PLUS-boek. Na de einddatum van de actie werden 6 boeken compleet gemaakt en namens de HVIJ overhandigt aan verzorgingshuizen in de regio.
-22 april lezing van Sjef Damhuis over het Einsatzkommando in Steenwijkerwold in 1944. Deze lezing was in samenwerking met de Historische vereniging Steenwijk e.o. en vond plaats in Hoogthij Steenwijkerwold Vanwege de grote belangstelling werd de lezing herhaald op 29 april.
-9 mei Lambertusmarkt in Oldemarkt. Het Historisch Centrum was geopend en buiten was een stand met boekverkoop en ledenwerving.
-7 september opening expositie ‘Blankenham, dorp aan de dijk’. De expositie loopt t/m 1 februari 2025 en heeft al veel bezoekers getrokken.
-13 en 14 september deelname aan de optocht van het dorpsfeest Oldemarkt met een wagen met als onderwerp Schaft in hooitijd. Goed voor de 5e prijs en 190 euro prijzengeld.
-14 september Open Monumentendag; aanwezig met een stand in de Hervormde kerk te Kuinre.
-21 september excursie naar kasteel Olt Stoutenburght in Blesdijke.
-17 oktober lezing van Marcel van der Meer over onder meer de familie Muurlink, in ‘De Landerijen‘ Oldemarkt.
-18 november lezing van Bert Meijerink over de kunstbunker in Paasloo. Deze lezing was in samenwerking met de Historische vereniging Steenwijk e.o. en vond plaats in Hoogthij Steenwijkerwold Vanwege de grote belangstelling werd de lezing herhaald op 2 december én komt er nog een derde lezing op 21 januari 2025.
-26 en 27 oktober HerfstCrea beurs in Dalzicht Oldemarkt. De Historische Vereniging was aanwezig met een stand met boekverkoop, ledenwerving en een diapresentatie.
-14 december Kerstrondje Oldemarkt. Buiten werd historische soep en bisschopswijn geserveerd, in het Historisch Centrum was de expositie Blankenham te zien, was de werkgroep genealogie aanwezig voor stamboomonderzoek en konden foto’s gescand worden.
Naast al deze activiteiten verscheen De Silehammer vier keer en was het Historisch Centrum IJsselham op de zaterdagochtenden geopend.
De werkgroepen Genealogie en Archivering/ Fotografie werkten ook in 2024 gestaag verder met het uitzoeken, vastleggen en digitaliseren van de geschiedenis van het werkgebied van de Vereniging. De werkgroep Archeologie was al een tijd niet actief, maar in 2024 is na een lobby van het bestuur een begin gemaakt met een doorstart. Naar verwachting krijgt dit in 2025 verder gestalte.
Het blijkt steeds moeilijker om kopij te verkrijgen voor De Silehammer. Eind 2024 heeft het bestuur mensen met schrijfervaring benaderd Zo is een schrijversgroep gevormd, die hopelijk op regelmatige basis kopij gaat aanleveren, met name interviews.
De Vereniging prijst zich gelukkig met een vaste kern van 36 vrijwilligers. Deze zetten zich in voor genoemde werkgroepen, het verschijnen en bezorgen van De Silehammer, het bijhouden van website en Facebook, het bemensen van het Historisch Centrum, het klein onderhoud van het Centrum én het bestuur van de Vereniging. Reden voor het bestuur om eind december alle vrijwilligers een kleine attentie te brengen.
Bestuur:
In 2023 traden twee bestuursleden af: Colin Hoek en Hjördis Barfoot. Zeer positief was dat er maar liefst vijf nieuwe mensen aan het bestuur toegevoegd werden: Willy Meijerink, René Spitzen, Betsy Weda, Hieke van der Valk en Aletta Jongschaap. Hiermee telt het bestuur acht leden. De functies werden als volgt verdeeld: Imke Weemstra voorzitter, René Spitzen vice-voorzitter, Hans Borg penningmeester, Hieke van der Valk en Aletta Jongschaap samen secretaris, Willy Meijerink, Betsy Weda en Robert van de Belt algemeen bestuurslid. Naast genoemde functies hebben de bestuursleden ook taken als het organiseren van lezingen, het inrichten van exposities, het beheer van de ledenadministratie, publiciteit en het werven van adverteerders op zich genomen.
Het bestuur vergadert tien keer per jaar. Naast lopende zaken, worden regelmatig projecten opgepakt. Met het geld wat RaboClubSupport heeft opgeleverd (837,89 euro), wordt de presentatie aangepakt. Er is al een banner aangeschaft die de zichtbaarheid vergroot en er zijn plannen om de expositieruimte beter geschikt te maken voor de wisselende exposities. Ook is er kritisch gekeken naar de website; in samenwerking met de vrijwilliger die deze onderhoudt, wordt één en ander aangepast.
Leden:
2023 werd afgesloten met 497 leden. In 2024 vielen er leden af, maar kwamen er gelukkig ook nieuwe bij, zodat eind 2024 precies 500 leden geregistreerd waren.
Enquête:
In het najaar is een enquête naar alle leden gestuurd. Doel was het verzamelen van diverse gegevens en het peilen van de tevredenheid en de behoeften van de leden. Op de ledenvergadering 2025 wordt de enquête uitgebreid gepresenteerd.
Wat duidelijk naar voren komt, is de ‘vergrijzing’ van het ledenbestand, dit is zorgelijk voor het voortbestaan. Fijn te horen is de tevredenheid over exposities, lezingen, excursies én De Silehammer. Alle gemaakte opmerkingen worden ter harte genomen. Kleine zaken kunnen snel verwerkt worden, grote zaken worden opgenomen in het beleidsplan voor de komende jaren.
Een vooruitblik op 2025.
Er zijn al een aantal activiteiten gepland, zoals een lezing over de watersnoodramp van 1825, 200 jaar geleden, een expositie over 80 jaar bevrijding en een lezing over het onderduikersparadijs.
Er wordt gewerkt aan een langetermijnplanning voor wat betreft thema-exposities. In kleine stappen wordt de tentoonstellingsruimte beter geschikt gemaakt. We onderzoeken de mogelijkheid tot een kleine permanente tentoonstelling.
Het opruimen en rubriceren van het archief met grotere voorwerpen op de verdieping van het Historisch Centrum staat voor 2025 op de planning. Ook blijven we werken aan het verbeteren van de bekendheid van de Vereniging, de werkgroepen en de informatie die beschikbaar is. Uiteraard blijft ledenwerving een belangrijk thema.
De uitkomsten van de enquête worden verwerkt in een beleidsplan voor de komende jaren.
We gaan verder met het archiveren van documenten en voorwerpen, met het uitzoeken van stambomen en familieverbanden en met de beeldbanken waarop foto’s en andere documenten voor iedereen toegankelijk worden. De werkgroep archeologie wordt hopelijk weer actief.
Het speerpunt van onze vereniging, De Silehammer, komt vier keer per jaar uit. Uit de enquête bleek een grote waardering voor het blad.
De Vereniging en al haar activiteiten draaien geheel op vrijwilligers. In het voorjaar van 2025 staat een vrijwilligersmiddag gepland, om de waardering te tonen en de onderlinge contacten te bevorderen.
We kijken uit naar een historisch actief jaar 2025.
Goedkeuring jaarverslag dd. ………………………..
de voorzitter de secretaris
……………………………………………… …………………………………………..