Harry Bouwman
De laatste vlucht van T for Tommy
Dit boek, de herziene uitgave van de eerste druk uit 1993, beschrijft de bombardementsvlucht van Striling R9168'T for Tommy', die op 16 december 1942 na een aanval op het vliegveld van de Luftwaffe bij Diepholz door een Duitse nachtjager werd neergeschoten. Bij de crash in de bossen bij Gortel kwamen zes jonge mannen om het leven. Alleen de staartschutter kon op tijd het toestel verlaten en raakte in krijgsgevangenschap.
coördinatie-commissie Kalenberg Kijk op Kalenberg

Bommen Berend in het waterland
Het jaar 1672 staat in de geschiedenisboeken bekend als het “Rampjaar” voor Nederland. Van alle kanten werd ons land belaagd door vijanden. Vanuit het zuiden viel Frankrijk ons land binnen. Engeland bedreigde ons vanaf de Noordzee. In het noorden en oosten probeerde de bisschop van Munster voet aan de grond te krijgen. Deze oorlogszuchtige bisschop “Bommen-Berend”, genoemd, heeft flink in onze streken huis gehouden. Dank zij hevig verzet vanaf de Friese waterlinie , die begon bij Kuinre en tot ver in Friesland reikte en tegenstand met name vanuit Blokzijl is het Bommen Berend niet gelukt dit gebied in handen te krijgen. Blokzijl werd zelfs door stadhouder Willem III later hiervoor beloond met stadsrechten.
Broekbeslag
De geschiedenis van de broeklanden in de voormalige gemeente Oldemarkt
K. Verbeek
Korte geschiedenis van Oldemarkt als handelsplaats
Verkoop via wederverkopers: Warenhuis Novy Oldemarkt, Boekhandel Zwikstra Wolvega, Steenwycks Boeckhuys. Ledenprijs € 6,00 via bestuursleden. In voorraad in HCIJ. Verzendkosten extra € 2,20 (in beschermende gepolsterde envelop).
T.R. Stegeman
Waterig Nederland
historische schets van een Noorwestoverijssels veendorpje in de 19e eeuw
J.S. Mooijweer
Bedeeld en welgedaan
De Nederlandse Hervormde Armvoogdij van Scheerwolde in Scheerwolde, 't Nederland en de Wetering.
K. Kuit
Oud, maar steeds weer nieuw
125 jaar Vrije Zendingsgemeente Ossenzijl.
T.W. Dekker
Oldemarkt
geschiedenis van de voormalige gemeente.
R. Kamman Woordenlijst van het dialect van Kuinre

prijslijst