R. Kamman Woordenlijst van het dialect van Kuinre

historische schets van een Noorwestoverijssels veendorpje in de 19e eeuw

Cees Gmelich Meijling-van Hemert
Vissen op een zoete zee. Het verhaal van de IJsselmeervissers
Gees Gmelich Meijling-van Hemert uit Goes schreef dit fraaie boek, met ruim aandacht voor Urk en Lemmer, maar ook voor Vollenhove, Blokzijl en Kuinre. 380 pagina's met foto’s. Overal in de boekhandel verkrijgbaar. De HVIJ verkreeg echter korting. Steun de HVIJ door het boek bij de HVIJ te kopen! U kunt daarvoor terecht op de werkplek in het Dienstencentrum te Oldemarkt en op braderie en markten bij de HVIJ-kraam. De voorraad is beperkt, nabestellen kan bij de HVIJ te allen tijde. Verzending van het ruim 1 kilo zware boek is een dure grap. Vandaar ons advies: alleen afhalen bij de HVIJ. Neem contact op met een der bestuursleden of redactieleden, dan zorgt de HVIJ voor voldoende exemplaren.

H. van Dalfsen De Stormvloed in 1825
Beschrijving van wat er in de eerste week van februari 1825 plaats had in het noordwesten van Overijssel. Ongewijzigde herdruk 1997.

P.C. Boer
A.J. Geurts
Oude burchten in het nieuwe land
Over de burchten van Kuinre.

K. Kuit
Oud, maar steeds weer nieuw
125 jaar Vrije Zendingsgemeente Ossenzijl.

K. Verbeek
Korte geschiedenis van Oldemarkt als handelsplaats

T.W. Dekker
Oldemarkt
geschiedenis van de voormalige gemeente.

coördinatie-commissie Kalenberg Kijk op Kalenberg

Harry Bouwman
De laatste vlucht van T for Tommy
Dit boek, de herziene uitgave van de eerste druk uit 1993, beschrijft de bombardementsvlucht van Striling R9168'T for Tommy', die op 16 december 1942 na een aanval op het vliegveld van de Luftwaffe bij Diepholz door een Duitse nachtjager werd neergeschoten. Bij de crash in de bossen bij Gortel kwamen zes jonge mannen om het leven. Alleen de staartschutter kon op tijd het toestel verlaten en raakte in krijgsgevangenschap.

K. Verbeek
Broekbeslag
De geschiedenis van de broeklanden in de voormalige gemeente Oldemarkt

J.S. Mooijweer
Bedeeld en welgedaan
De Nederlandse Hervormde Armvoogdij van Scheerwolde in Scheerwolde, 't Nederland en de Wetering.