Door de versoepelingen van de coronamaatregelen zijn wij ook weer in de gelegenheid om lezingen en excursies te organiseren.

Excursie zaterdag 9 oktober 2021 naar Frederiksoord

Op zaterdag 9 oktober staat er een excursie gepland naar De Proefkolonie van de Maatschappij van Weldadigheid in Frederiksoord.

Aanvang 14.00 uur.

Eerst geeft een gids een inleidende presentatie van een halfuur. Vervolgens gaat de gids mee verder het museum in.

De eigen bijdrage voor de excursie is € 5,-- per persoon.

of op 06 – 543 86 003 (na 18.30 uur).

Lezing dinsdag 9 november 2021 door Dennis E. Worst

Op dinsdag 9 november staat een lezing gepland, verzorgd door Dennis Worst. Hij zal een en ander vertellen over de loop van de vroegere Linde en Oerkuinder, met name over de ontstaansgeschiedenis van het landschap vanaf de ijstijden tot en met de middeleeuwen en de bewoningsgeschiedenis.

Locatie: MFC “De Botter” te Kuinre, Burchtstraat 3.

Aanvang 20.00 uur.

Lezing dinsdag 18 januari 2022 door Yftinus R. van Popta (I.v.m. de geldende Corona maatregelen gaat de lezing niet door. Hopelijk kan de lezing in een later stadium alsnog plaats vinden)

Deze Groninger archeoloog onderzocht vijf jaar lang hoe de huidige Noordoostpolder er tussen 1100 en 1400 uitzag, voordat de Zuiderzee er tekeerging, en hoe het landschap van de huidige Noordoostpolder er tussen 1100 en 1400 uitzag. Hij ontdekt de locaties van de eilanden Marcnesse en Nagele en van de dorpen Fenehuysen 1 en 2 die ten zuidwesten van het huidige Kuinre lagen. Vorig jaar promoveerde Van Popta aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Van Popta houdt zijn lezing over de historie van Kuinre en omgeving in de late middeleeuwen en nieuwe tijd; hij kan daar uitgebreid over vertellen.

Zie ook het verslagje in De Silehammer 29/4 (december 2020) 8.

Locatie: MFC “Dalzicht” te Oldemarkt, Frieseweg 39.

Aanvang 20.00 uur.

Voor lezingen geldt:

Inloop : vanaf 19.30 uur is er koffie/thee verkrijgbaar

Aanvang : 20.00 uur precies.

Leden hebben gratis toegang voor max. twee personen.

Voor niet-leden geldt een toegangsprijs van € 3,--